Přihlášení ERP news



Přihlaste se k odběru newsletteru ERP news, ve kterém pravidelně rozesíláme ty nejzajímavější články ze světa ERP.



Partneři webu

Co by měl umět ERP systém pro pokrytí potřeb maloobchodních společností

Úterý, 10 Červenec 2012 12:27

sabris-01Dodavatelé IT řešení pro maloobchodní společnosti přicházejí s nabídkami pokrývajícími různé potřeby. Tato řešení přinášejí řadu funkcionalit pro maloobchodní i velkoobchodní prodej, řízení nákupu, řízení a optimalizaci skladových zásob, dále různé nástroje pro řízení logistiky, dopravy, systémy pokladního prodeje, B2B a B2C, systémy pro plánování a vyhodnocení prodeje či výkonu zaměstnanců a spoustu dalších. Otázka, na kterou v tomto článku hledáme odpověď: jaké jsou výzvy maloobchodního trhu a co by měly ERP systémy pro maloobchodní společnosti splňovat?

V praxi, zejména v té „české", se můžeme v oblasti obchodních společností setkat s velmi heterogenním prostředím různých informačních a jiných podpůrných systémů a také s různou mírou integrace. Řada z nich vznikla živelně jako reakce na aktuální potřebu vytvořit systém nebo subsystém, jež pomůže rychle najít nový distribuční kanál, zalepit nedostatky stávajícího ERP nebo dokáže lépe než stávající ERP vyřešit dílčí část problémů maloobchodních firem.

Dnešní maloobchod totiž čelí velkým výzvám, které otevírají nutnost inovací na úrovni zvyšování efektivity a přístupu k zákazníkům. Aby obchodníci byli schopni čelit silné konkurenci na trhu, musí rozumět spotřebitelům v místě podnikání a také musí být schopni reagovat na spoustu různých podnětů takřka „on-line". Tlak konkurence snižuje marže maloobchodu a obchodníci si nemohou dovolit chybná rozhodnutí, chybné objednávky nebo dlouhodobé skladové zásoby. Velmi přesné plánování a vyhodnocování prodeje, a to až na úroveň jednotlivých polic v prodejních regálech, kdy je pro každý regál třeba s výrobcem řešit i způsob balení a propagace zboží, jeho umístění a dále například cenu zboží platnou pro daný region, je pro maloobchod velmi žádoucí z důvodu potřeby rychlé reakce na změny. Proces správy informací o zboží tedy musí být jasný a čitelný, což často nejde ruku v ruce se schopností reagovat na potřeby trhu, neustálé změny sortimentu, jeho složení i balení. Vysoká flexibilita a efektivnost procesů je tak jedním z rozhodujících faktorů, jež by měly ERP systémy pro maloobchodní organizace splňovat.

ERP systémy pro maloobchod by měly být úzce integrované do všech procesů společnosti a celé infrastruktury tak, aby dokázaly téměř automaticky monitorovat potřebné informace o pohybu zboží po celou cestu od dodavatele k pokladně a pak zase zpět do účetnictví. Všechny tyto výzvy jsou navíc podpořeny novými technologiemi, jež se zejména v oblastech maloobchodu velmi rychle rozšiřují a implementují (mobilní technologie, RFID, různé způsoby plateb, podpora samoobslužných pokladen, začínající úzká integrace na prodej přes internet atd.).

Základní komponenty ERP systému pro maloobchodní společnosti

Z pohledu obchodních procesů:

  • Management sortimentu – hierarchie sortimentu, správa variant, zastupitelnost, vázané vratné obaly, kusovníky, podpora různých typů balení (display, pre-pack).
  • Správa obchodních akcí – předpokládá řízení nákupních i prodejních cen, podmínek nákupu i prodeje, rozvoz zboží na prodejny, podporu marketingu.
  • Správa prodejní plochy – důležitou vlastností je správa prodejní plochy, vazba zboží na balení, regály, jejich kapacitu i vybavení potřebné pro vystavení zboží.
  • Řízení cen – schopnost vyhodnotit a porovnat ceny konkurence v daném regionu, sledovat a predikovat jejich vývoj a poskytovat informace pro dynamické změny cen v závislosti na standardních či akčních cenách apod.
  • Podpora sezon – pomoc s plánováním nákupu a prodeje sezonního zboží například podle historických dat, závoz sezonního zboží a související marketing.
  • Bonusy, zákaznické karty, zpětné rabaty – podpora různých typů odběratelských i dodavatelských zúčtování.
  • Správa firemního obsahu – do této správy lze zařadit nástroje pro efektivní řízení a vyhodnocení organizace, nástroje pro výkaznictví i podporu regulačních tlaků státní správy.


Z pohledu technologií:

  • Podpora velkého množství obchodních transakcí – ERP systémy v maloobchodě vyžadují zpracování obrovského množství transakcí (pokladní prodej, sklad atd.) a systém pro ně musí být optimalizovaný.
  • Integrovaný a přitom nezávislý systém pro řízení pokladního prodej – pokladní prodej by měl být z pohledu řízení dat nedílnou součástí ERP, na druhou stranu by měl poskytnout i komfort off-line prodeje pro případ výpadku sítě, připojení do ERP atd.
  • Podpora nástrojů pro integraci se systémy dodavatelů – maloobchod a zejména podpora rychloobrátkového zboží vyžaduje prakticky online vystavování objednávek, dodávek i faktur. ERP by tedy měl podporovat integraci systémů jako EDI nebo jiný způsob komunikace.
  • Automatické zpracování příchozích dokladů – větší společnosti ocení i systém automatického zpracování došlých faktur a dodacích listů. (skenování, vytěžování, automatické zpracování).
  • Podpora technologií – výrobci dnes do svých výrobků integrují různé způsoby značení a ochrany zboží, systém by měl být otevřený implementaci nových technologií v tomto směru. Důležité jsou například RFID nebo různé prvky ochrany.
  • Integrovaný warehouse management systém
  • Podpora pro pokročilé funkce – business intelligence, CRM, SRM, SCM.

Primární výhody ERP systémů pro maloobchodní společnosti

Oproti standardnímu ERP je nedílnou součástí ERP systémů pro maloobchod podpora specifických komponent a technologií typických právě pro maloobchod. Maloobchodní ERP systémy zpravidla umožňují vysokou míru přizpůsobení, nastavení a integrace užívaných aplikací (například pokladní prodej, EDI) i postupné zavádění systému. Tyto vlastnosti podporují snadný růst a expanzi společností.

Podpora pro pokročilé funkce – moderní ERP systémy poskytují podporu pro pokročilé funkce, jako je vytváření cenových strategií, plánování zboží, optimalizace zásob apod. Tyto nástroje pomáhají uživatelům sestavit obchodní strategie a také zvýšit efektivitu v kritických podnikových procesech.
Automatizace pracovních postupů a podnikové řízení procesů – součástí komplexních EPR systémů pro maloobchod je i workflow a automatizace podnikových procesů řízení. Pracovní postupy ve společnostech jsou tak více plynulé a bezproblémové.

Co říci závěrem?

ERP systémy pro maloobchod pomáhají obchodníkům řídit své podniky efektivním a účinným způsobem a optimalizace výkonu společnosti je tak mnohem jednodušší než složitý sběr informací z mnoha proprietárních systémů sloužících ke správnému rozhodování a operativnímu řízení. Dalším významným trendem podporujícím ideu centrálních ERP systémů diskutovaným i na mezinárodním fóru Retail Summit 2012 je rostoucí potřeba spolupráce a sdílení dat mezi všemi články dodavatelsko-odběratelského řetězce, což by mohla být další kapitola pro retail.

Libor Šustr
Autor je obchodní konzultant společnosti Sabris.

 
další články o ERP

Na co se zaměřit při výběru ERP?

 

Výmluvy, proč nový ERP "nefunguje"

 

Proč neodkládat inovaci ERP