Přihlášení ERP news



Přihlaste se k odběru newsletteru ERP news, ve kterém pravidelně rozesíláme ty nejzajímavější články ze světa ERP.



Partneři webu

Trendy v ERP systémech

Čtvrtek, 08 Listopad 2012 16:24

10-JKR01Ve všech oborech podnikání se průběžně inovuje a komplexní informační systémy ERP na to musí adekvátně reagovat. Ideální stav je případě, kdy moderní ERP řešení přináší novinky již ve chvíli, kdy představují konkurenční výhodu – dříve, než se z nich stane běžný standard.

Zatímco některé moderní trendy v oblasti ERP a řízení podnikových procesů jsou univerzální, některé jsou specifické pro konkrétní obory a jinde nevyužitelné. Mezi ty, které jsou využitelné ve více oborech a lze je považovat za konkurenční výhodu, patří například řízení vztahů s dodavateli (SRM), reverzní aukce, optimalizace zásobovacích tras, ověřování solventnosti obchodních partnerů či efektivní výkaznictví. Pojďme se společně podívat, co přesně se pod těmito pojmy skrývá a jaká pozitiva mohou firmám přinést.

SRM

SRM (Supplier Relationship Management) je nástroj pro řízení vztahů s dodavateli umožňující výběr nejlepšího dodavatele s přehledem o předchozích transakcích. Umožňuje nakupovat za nejnižší ceny v požadované kvalitě a dostávat zboží v nejkratších lhůtách. Zaměřuje se na ohodnocení dodavatelů, například dle kvality dodávek, ceny zboží, způsobu a podmínek dopravy zboží a podobně. Hodnocení bude mít vliv na změnu procesu objednávání zboží s pomocí ERP produktu s cílem usnadnit uživateli výběr správného dodavatele. Předností tohoto nástroje je rovněž zlepšení přesnosti a rychlosti transakcí mezi nakupujícím a dodavatelem, zvýšení přínosů spolupráce mezi oběma stranami, průběžné zlepšování obchodního vztahu a snížení celkových nákladů na vlastnictví.

Reverzní aukce

Další inovací ERP systémů v oblasti nákupu je modul pro realizaci reverzních aukcí dodavatelů. Jedná se o způsob výběrového řízení, kdy jednotliví dodavatelé soupeří vzájemným snižováním cen o získání zakázky na dodávku požadovaného materiálu nebo služby.

Typický průběh reverzní aukce:

  1. Vytipování vhodných dodavatelů.
  2. Oslovení dodavatelů s poptávkou – zaslání pozvánky na reverzní aukci s detailním popisem poptávaných položek a aukčními podmínkami.
  3. Spuštění reverzní aukce v nultém, tzv. „poptávkovém kole" – oslovení dodavatelé se přihlašují k aukci a vyplňují vstupní nabídku na poptávané zboží.
  4. Vyhodnocení nultého kola reverzní aukce.
  5. Komunikace s účastníky výběrového řízení – výběr dodavatelů do řádného kola aukce.
  6. Spuštění řádného kola reverzní aukce – dodavatelé vidí u každé aukční položky vlastní nabízenou cenu a nejnižší cenu ze všech nabídek účastníků reverzní aukce. Každý účastník aukce tak může reagovat na minimální cenu a snížit svou vlastní cenu pod úroveň stávající nejnižší ceny. Dodavatelé tak mezi sebou soupeří o to, kdo je ochoten dodat zboží nebo službu nejlevněji.
  7. Vyhodnocení reverzní aukce.
  8. Vyhlášení výsledků výběrového řízení – všichni účastníci řádného kola jsou informováni o výsledcích výběrového řízení. S vítězem reverzní aukce se podepisuje závazná kupní smlouva.

Optimalizace zásobovacích tras

Nástroj optimalizace zásobovacích tras pomáhá uživatelům ERP systému snižovat náklady, šetřit čas, pohonné hmoty i lidské zdroje a celkově optimalizovat logistiku. Integrování této funkčnosti do ERP systému reaguje na potřeby uživatelů – existuje mnoho měst a cest mezi nimi. Cílem je zajistit objetí všech míst co nejefektivněji z hlediska času i nákladů.

Optimalizace zásobování je sofistikovaný nástroj, který významně snižuje dopravní náklady pomocí efektivního rozplánování tras využitím různých optimalizačních algoritmů. Vylepšení umožňuje zvýšit efektivitu plánování a sledování celého logistického řetězce od objednávky až po doručení zboží. To se kladně odrazí v hospodaření firmy, hlavně v oblasti snížení nákladů na pohonné hmoty, menším opotřebením vozidel, zkrácením doby přepravy, úsporou času či nižšími nároky na lidské zdroje. V neposlední řadě je významným přínosem řešení také možnost zkvalitnění služeb poskytovaných zákazníkům prostřednictvím informací o pohybu dodávky.

Kromě efektivnějšího plánování, sledování a řízení vozového parku lze nástroj pro optimalizaci zásobovacích tras uplatnit také například při generování expedičních požadavků. Uživatelé tak mohou importovat všechny požadované obchodní objednávky do množiny dokladů určených k expedici. Výsledkem je nejkratší možná cesta skladem, což výrazně urychluje celý proces expedice zboží.

Solventnost zaměstnanců i obchodních partnerů

Insolvence, druhotná platební neschopnost, exekuce a další finanční nepříjemnosti mohou ohrozit nejen samotné subjekty, kterých se týkají, ale zprostředkovaně i jejich, třeba i mnohaleté a vážené obchodní partnery. Je proto dobré těmto situacím předcházet a automaticky si ověřovat, zda obchodní partner nemá nějaké finanční problémy. Moderní ERP systémy k tomu nabízí vhodné nástroje.

Například do systému Byznys ERP byla do detailu obchodního partnera zapracována funkce Důvěryhodnost partnera zahrnující, kromě hodnocení partnera z hlediska insolvenčního rejstříku, také bezplatné ověření jeho bonity pomocí webové služby CreditCheck. Tato služba umožňuje předcházet řadě rizikových situací, mezi které patří například neplacení závazků, druhotná platební neschopnost, nadměrné úvěrování odběratelů, problémy s hotovostí či vymáhání pohledávek a s tím spojené další náklady. Zjišťování důvěryhodnosti obchodního partnera lze provádět také pomocí webové služby Cribis.

V Byznys ERP také přibyla volba, která umožňuje kontrolu rodných čísel pracovníků na přítomnost v Insovenčním rejstříku (www.isir.justice.cz). Při zjištěném záznamu je takový pracovník vypsán v následném protokolu a je mu to zaznačeno do kmenové karty.

Pohodlnější výkaznictví

Vykazování nejrůznějších údajů a statistik směrem k úřadům a regulátorům je povinností, která organizace administrativně zatěžuje, aniž by poskytovala nějakou významnou konkurenční výhodu či měla nějaký obchodní přínos. Moderní ERP systémy se proto snaží maximálně usnadnit plnění těchto povinností a minimalizovat administrativu s tím spojenou. Nabízí proto například automatizované odesílání dat výkazu Intrastat nebo podání na ČSSZ přes portál VREP. Přiznání k dani z přidané hodnoty je možné odesílat správci daně pomocí datových schránek nebo využít EPO. Podobně lze také elektronicky odesílat hlášení zdravotní pojišťovně, přihlášky a odhlášky zaměstnanců na zdravotní pojištění.

Jiří Rákosník
Autor je obchodním ředitelem společnosti JKR, která je dodavatelem podnikových informačních systémů Byznys ERP.


 
další články o ERP

Na co se zaměřit při výběru ERP?

 

Výmluvy, proč nový ERP "nefunguje"

 

Proč neodkládat inovaci ERP