Přihlášení ERP news



Přihlaste se k odběru newsletteru ERP news, ve kterém pravidelně rozesíláme ty nejzajímavější články ze světa ERP.



Partneři webu

Oborově zaměřené ERP pro obchodní firmy

Pondělí, 17 Říjen 2011 10:05
cybersoft-01Integrace ERP a e-shopu

Při výběru ERP systému je dnes na trhu k dispozici velké množství řešení. Liší se použitými technologiemi, počty modulů a funkcí, působností a samozřejmě cenou a kvalitou poskytovaných služeb. Dnes jsou na trhu krabicové systémy bez možností větších úprav, obecné systémy s možností dotvoření na míru, anebo již hotová oborová řešení. Ta jsou přitom schopna nabídnout funkčnosti, které jdou nad rámec běžných řešení.
Dodavatelé oborových řešení ERP systémů jsou schopni svým zákazníkům dobře poradit nejen v oblasti obsluhy samostatného softwaru, ale jsou i více než kvalifikovanými partnery při implementaci. Znají totiž jejich dennodenní potřeby, dobře jim rozumí. Při implementaci ERP v obchodních firmách se setkáváme s mnoha specifickými požadavky. Největší důraz je kladen na přehledný způsob sledování toku zboží a všeho, co s tím souvisí. Jsou vyžadovány informace nejenom o stavech vlastních skladů, ale i dostupnosti zboží u dodavatelů a dodavatelských cenách. Na základě těchto údajů a odběratelské poptávky lze pak i automaticky zabezpečovat nákup zboží za nejvýhodnějších dodacích podmínek. S tím také úzce souvisí tvorba prodejních cen. S jednou či několika pevnými cenami se již dnes nevystačí. Běžnou praxí je poskytování individuálních slev na skupiny zboží, skupiny zákazníků nebo množstevní slevy. Velmi žádanou funkčností je i podpora akcí na podporu prodeje nebo slevových kuponů.

Prodejci zboží, které rychle morálně zastarává (IT), jsou při obchodování pod ještě větším tlakem. Musí neustále doplňovat nový sortiment – k tomu slouží import položek webovými službami, včetně přejímání popisů, parametrů i obrázků. V případech, kdy dodavatelé na zboží poskytují ochranu skladu nebo zpětné rabaty při splnění dohodnutých odběrů, se musí systém umět ve statistikách ziskovosti vypořádat také s tímto.

Velký důraz je kladen na zajištění co nejrychlejší expedice zboží k zákazníkovi. Některé systémy již nabízí „přímé dodávky“, kdy zboží od dodavatele odchází rovnou na koncového zákazníka spolu s doklady vystavenými jménem odběratele (dealera). Výhodou je také podpora přímého napojení systému na spediční firmy – tvorba a automatizovaný přenos souborů, tisk přepravních štítků přímo ze systému a sledování stavu zásilek. Často se také setkáváme s požadavkem na podporu konsignačních skladů, včetně možnosti jejich automatizovaného řízení.

Obchodní firmy si dnes nedovedou představit své fungování bez kvalitní komunikace se svými partnery a zákazníky, zejména s využitím internetu. Kvalitní B2B nebo B2C shop je již nějakou dobu zcela nezbytnou podmínkou. Je-li e-shop řešen třetí stranou, je často potřeba doplnit na jedné či druhé straně chybějící funkcionality. Samozřejmostí dnešních e-shopů jsou prezentace sortimentu, registrace klientů a automatický přenos objednávek do systému. Méně běžnými funkcemi pak bývá třeba kompletní historie komunikace se zákazníkem (např. přehled faktur, plateb, výrobních čísel, reklamací či sledování expedic balíků nebo nejrůznějších statistik). V případě externích e-shopů nebo řešení třetích stran, zejména jsou-li v off-line režimu, mohou být problémy třeba s aktuální informací o stavech skladů. Pokud dodavatel ke svému ERP systému nabízí současně kvalitní e-shopové řešení, které vyhovuje požadavkům klienta, bývá to zpravidla velkou výhodou. Takto lze ihned využít maximum speciálních funkcí, které jádro ERP systému nabízí. Výhodou také může být kompatibilita prostředí ERP systému a e-shopu.

Další dnes již nezbytnou funkcionalitou, kterou by měli dodavatelé ERP systémů nebo e-shopových řešení nabízet, je poskytování a využívání webových služeb. Pomocí nich jsme schopni z jiných systémů získat potřebná data, jako je sortiment dodavatele včetně aktuálních cen, popisů a skladové dostupnosti, podávat elektronicky objednávky u dodavatele na jediné kliknutí ze systému či plně automaticky a následně zpět získat kompletní informaci o termínech dodání, přijmout elektronicky fakturu a soupis záručních a dodacích listů.

Firem, které nabízí vlastní ERP systém s vlastním kvalitním e-shopem, není mnoho. Má-li dodavatel v nabídce jak ERP, tak i e-shop, pak má větší naději při získávání klientů, protože někteří klienti se zájmem pouze o e-shop, nebo pouze o ERP se mohou nakonec rozhodnout pro komplexní řešení.

Luboš Edl, Jiří Pazdiora
Autoři působí jako jednatelé společnosti CyberSoft.


 
další články o ERP

Na co se zaměřit při výběru ERP?

 

Výmluvy, proč nový ERP "nefunguje"

 

Proč neodkládat inovaci ERP