Pomáháme firmám růst

Přihlášení ERP News



Tematické seriály

Nové!

GDPR

General Data Protection Regulation zásadně mění zpracování osobních údajů a zavádí nové povinnosti...

články >>

Nové!

Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se

Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...

články >>

Nové!

Industry 4.0

Průmysl 4.0

Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?

články >>

Trendy v CRM

Systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) prochází v posledních letech výraznou změnou. Zatímco dříve...

články >>

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 

BERGHOF

Partneři webu

Aplikační statistiky jako podklad pro rozvoj informačního systému firmy

Pátek, 27 Květen 2016 16:32

k2 250Informační systémy se s neustále přibývající funkčností stávají komplexnější, zároveň ale také náročnější na pochopení všech možností. Mnohdy stoupají i celkové nároky na výkon hardwaru. Pro vývojáře i pro zákazníky je tak důležité mít co nejvíc informací o tom, jaké funkce a postupy jsou vlastně v reálu používány a jak každá jednotlivě zatěžuje klientův hardware.

Právě k získání těchto informací, které vedou k lepšímu plánování rozvoje softwaru jak na straně výrobce, tak na straně zákazníka, slouží aplikační statistiky. V praxi se jedná například o data o počtu použití jednotlivých funkcí, vytíženosti hardwaru či optimálním využití licencí. Platí přitom, že veškerá nasbírána data by měl vidět dodavatel i zákazník, a vždy by mělo jít pouze o údaje statistické, nikoli o samotné uložené informace.

Využití aplikačních statistik pro budoucí směřování systému

Aplikační statistiky mohou posloužit v celé řadě různých případů. Tím nejdůležitějším je už zmiňovaný přehled o využití jednotlivých funkcí komplexního a mnohdy navíc individuálně přizpůsobeného informačního systému. Z pohledu dodavatele je totiž hned na první pohled viditelné, které části systému jsou u jakého zákazníka používány, a které nikoliv. Při vývoji nových verzí se tak dodavatel může zaměřit a rozvíjet případně optimalizovat to, co je pro jeho uživatele nejdůležitější.

Tyto data mají podobný význam i pro zákazníka. I on ví, které funkce jeho zaměstnanci používají a na které by se s dodavatelem systému měli společně zaměřit. Získaná data lze ale použít i při přechodu na nové verze, kdy je důležité se rozhodnout, jaké individuální úpravy vytvořené na míru je potřeba zachovat a jaké je možné z důvodu nepoužívání vypustit.

Lepší technická podpora

Aby informační systémy zvládly pokrývat více a více úkonů uvnitř firmy, obsahují řadu různých nástrojů a funkcí. Každá firma je navíc rozdílná a vyžaduje proto i vlastní individuální úpravy na míru. A protože jsou tyto systémy často navíc otevřené a zákazník si může úpravy vytvářet či upravovat i sám, je potřeba poměrně často konzultovat určité kroky, úpravy či případné problémy přímo s dodavatelem.

k2point-aplstat600

Díky aplikačním statistikám je při této komunikaci technická podpora o krok napřed. Nemusí totiž zjišťovat, na jaké verzi systému zákazník běží, jaké mají jeho uživatelé operační systémy, jak je aplikace vytěžována a podobně. Všechny tyto informace má technická podpora k dispozici a dokáže se tak lépe a rychleji věnovat samotnému řešení problému.

Aplikační statistiky pomohou i s hardwarem

S dlouhodobým používáním a vznikem nových funkcí stoupají nároky na hardware. Aplikační statistiky jsou schopni odpovědět i na otázky spojené s tímto problémem. Díky nasbíraným informacím dodavatel pozná, zda se v konkrétním případě jedná o zbytečně komplikovaně napsaný skript, nesprávné používání funkcí či opravdu o nedostatečný hardware. Poradí poté, jakou část hardwaru je pro další bezproblémové používání potřeba nahradit.

Z aplikačních statistik těží obě strany

Smysluplné aplikační statistiky pomáhají oběma stranám dosahovat ve vzájemné spolupráci lepších výsledků. Je však potřeba mít ke svému dodavateli opravdu důvěru. Ideální je proto, když zasílané data vidí obě strany a jedná se pouze přenos statistik, ne konkrétních uložených informací. Vybírejte proto ideálně takové dodavatele, kteří ke sběru informací přistupují právě tímto způsobem a aplikační statistiky využívají pouze ke zlepšování chodu vaší aplikace.

Zdeněk Novotný Zdeněk Novotný
Autor článku je manažerem vývoje v oblasti zajištění kvality informačního systému K2.

Poslat na email Tisk Přidat mezi oblíbené TwitterFacebook googleLinkujGoogle BuzzTip redakci
 
další články o ERP

Faktory výběru ERP systému

 

Příprava a realizace ERP projektů

 

Kritická místa ERP projektů