Popron
Netmail

Přihlášení ERP News


Tematické seriály

Nové!

Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se

Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...

články >>

Nové!

Industry 4.0

Průmysl 4.0

Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?

články >>

Trendy v CRM

Systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) prochází v posledních letech výraznou změnou. Zatímco dříve...

články >>

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

Berghof

Partneři webu

Release management je dnes pro zajištění kritických systémů nezbytností

Úterý, 15 Listopad 2016 11:09

OTK GroupNároky zákazníků, tlak vedení firem na co nejefektivnější provoz a množství nových předpisů vytvářejí ve většině firem stále složitější IT infrastrukturu, kterou je třeba neustále udržovat ve funkčním provozu. Často se podniky domnívají, že implementací a zprovozněním podnikového softwaru vše končí a již není nutné se o něj dále starat. Zadělávají si tak na situaci, kdy po letech zanedbávané podpory najednou zjistí, že systém již nedokáže spolehlivě zajistit jejich potřeby a jeho změnu či upgrade lze provést pouze za cenu obrovských nákladů na finanční a lidské zdroje.

Release a incident management jsou dnes pro provoz informačních systémů nezbytné. V každém případě by si měl podnik spočítat náklady k zajištění spolehlivosti, dostupnosti a flexibility kritických systémů na požadavky obchodních procesů. Jsou to nějaké náklady navíc: je třeba testovat nové balíčky před provozem, řešit incidenty, aktivně řídit aktualizace a celé to organizačně a personálně zajistit. Pokud se podnik rozhodne toto nedělat, náklady sice krátkodobě ušetří, ale s významným nárůstem rizik fungování komplexních systémů je nakonec vydá.

Při přechodu na nové softwarové verze po delším časovém úseku je složité navázat na všechny historicky vytvořené a vyvinuté úpravy a stojí velké úsilí zajistit nepřerušovanou kontinuitu provozu. V případě incidentu lze obnovit produkční data, ale samotný systém nemusí obsahovat všechny historické modifikace. Proto je potřeba pečlivě systém udržovat, aktualizovat a modifikovat podle aktuální potřeby měnících se obchodních požadavků, jakým např. může být zavedení konsignačního skladu, zavedení nových výrobků a nových technologii do produktového konfigurátoru apod. Pokud neudržovaný systém zamrzne na několik let, práce na odstranění všech nekompatibilit se nesmírně prodlužuje a prodražuje.

Vyhnout se těmto situacím je možné s využitím tzv. release a incident managementu, kdy podnikový software je aktualizován pravidelně, dnes již v podstatě každodenně. Moderním způsobem prováděná údržba systému by měla obsahovat mj. následující komponenty:    

Oznámení o důležitých záplatách. Upozornění na nové záplaty či články týkající se provozovaného systému.

  • Aktualizace systémových komponent a balíčky nových funkcí (Feature Packs). Přístup k aktualizacím systémových komponent, novým verzím, nejnovější dokumentaci a poznámkám k vydání (release notes).
  • Záplaty systémových komponent a kumulativní záplaty (Service Packs). Přístup k záplatám systémových komponent a kumulativním záplatám samotného systému. Jedná se zejména o opravy související s legislativními úpravami nebo řešení systémových chyb.
  • Telefonická podpora, Vzdálený přístup při řešení složitých problémů, Asistence „How to“ pro zodpovězení dotazů týkajících se standardního systému.
  • Přístup k online komunitám Online komunity (Communities). Sociální sítě, na nichž je možné komunikovat s kolegy z jiných společností, kteří používají stejný systém a řeší podobné problémy z daného odvětví.

Vlastní zkušenosti – obchodní kontinuita v OTK Group

Naše společnost OTK Group působí na polygrafickém trhu ve střední a východní Evropě. K našim hlavním produktům patří flexibilní obaly, grafické nápojové etikety, samolepicí etikety a další. Vzhledem k povaze zakázkové výroby s průběžnou dobou výroby 3–5 dní potřebujeme výkonný a spolehlivý systém. Nemůžeme si dovolit výpadek přesahující 24 hodin, po delší době by již nebylo možné výrobu dohnat a společnost by počítala milionové ztráty. S naším bývalým systémem Movex jsme bohužel neprováděli release management a v okamžiku upgradu na nejnovější verzi Infor M3 se objevila řada překážek zabraňujících hladkému přechodu a zajištění naší obchodní kontinuity. Navázali jsme proto spolupráci s Infor Xtreme, službou podpory zajišťující release a incident management s nástroji pro patch managament, včetně ošetření modifikací pro polygrafickou výrobu a okamžitou podporu při incidentech. Věříme, že nám tato služba umožní díky častějším intervalům udržovat stále aktuální verzi systému a lépe zajistit obchodní kontinuitu naší společnosti.

Miloš Kačer
Autor článku je již více než 20 let IT manažerem ve společnosti OTK Group.


Poslat na email Tisk Přidat mezi oblíbené TwitterFacebook googleLinkujGoogle BuzzTip redakci
 
další články o CRMMít, či nemít ERP?Automatizace obchodních procesů pomocí ERPTrendy ERP