Přihlášení ERP news
Partneři webu
- Centrum pro výzkum informačních systémů
- CVIS Consulting
- Komplexní informační systém K2
pro management podniků
Analýza trhu ERP: Český ERP trh rostl nejméně za posledních pět let, jeho potenciál je však obrovský |
Čtvrtek, 27 Říjen 2011 12:40 |
![]() Jak měříme český ERP trhNa úvod je třeba zmínit důležitá fakta týkající se použité metodiky sběru dat a měření trhu. Hodnověrnost a spolehlivost výsledků vychází ze způsobu získávání a hodnocení dat, který je přímo závislý na proveditelnosti výzkumu. Metodika CVIS je, podobně, jako u renomovaných agentur typu Gartner nebo IDC, založena na sběru dat od výrobců ERP systémů. Bylo by samozřejmě daleko přesnější zaměřit se přímo na firmy užívající podnikové aplikace. Výzkum, který by zahrnoval dotazování na reprezentativním vzorku respondentů z podniků, by ale byl příliš nákladný a velmi obtížně proveditelný z hlediska relevantnosti poskytovaných údajů. Protože jsme si vědomi vzniku nejrůznějších nepřesností, ať už neúmyslných (někteří dodavatelé například nevedou dostatečně přesné statistiky v určitých kategoriích svých klientů či je nesprávně interpretují), nebo úmyslných (stále ještě se vyskytují výrobci, kteří rádi „přikrášlí“ své výsledky), snažíme se získaná data pečlivě ověřovat a korigovat do co nejvěrnější podoby. K tomu nám slouží srovnávání s daty z předchozích let a údaji publikovanými v externích databázích, při němž odhalujeme extrémní odchylky, popřípadě chyby respondentů. Dále používáme namátkovou kontrolu prezentovaných referencí, při níž ověřujeme správnost údajů a jejich zařazení do příslušné kategorie (např. dle velikosti firmy). V neposlední řadě využíváme pro zajištění hodnověrných a spolehlivých výsledků aproximaci, interpolaci a další matematicko-statistické metody. Základem je dobře provedená segmentaceNěkteré agentury, které provádí hodnocení celého, značně heterogenního trhu, uveřejňují občas výsledky, které s realitou nemají mnoho společného. Abychom se vyhnuli těmto chybám, provádíme již od počátku segmentaci trhu, a to podle kategorií, které jsou měřitelné a zároveň srozumitelné pro naše respondenty. Cílem je, abychom v jednotlivých segmentech hodnotili srovnatelné produkty (substituty) a aby tyto segmenty byly od sebe jasně odlišeny (velikost podniků podle počtu zaměstnanců). Pak lze například odpovědně říci, který dodavatel má v daném segmentu nejvíce referencí, a tudíž obsluhuje jeho největší podíl. Spolehlivost našich měření je založena na získání co nejúplnějšího přehledu referencí ERP dodavatelů. Abychom mohli určit, které ERP systémy představují substituty, definovali jsme v souladu se zahraničními výzkumy kategorie all--in-one a best-of-breed ERP systémů. All-in-one ERP systémy dokážou pokrýt a integrovat čtyři hlavní procesy v organizaci (výrobu, nákupní, vnitřní, prodejní logistiku, personalistiku a ekonomiku). Best-of-breed ERP systémy jsou detailněji zaměřeny na vybrané obory nebo procesy a nemusí tudíž splňovat výše uvedenou podmínku. Systémy spadající do kategorie all-in-one lze vzájemně porovnávat a hodnotit v jednotlivých segmentech, neboť se jedná o substituty. U best-of-breed je tomu naopak, neboť zahrnuje velice různorodá řešení. Tržní podíly: All-in-One ERP systémy v segmentu malých firem podle počtu implementací
Měření tržních podílůRozdělení jednotlivých produktů na substituty a „ty ostatní“ je první podmínkou segmentace trhu. Tu druhou představuje odlišení zkoumaných segmentů podle velikosti organizací, které užívají ERP systémy. Zastáváme názor, že měřit podíl na trhu lze opět jen na srovnatelném vzorku, v tomto případě na organizacích, které mají k sobě blízko svou velikostí. Při naplňování této podmínky se držíme standardního dělení podniků na malé a středně velké organizace podle specifikace Evropské komise a zákona č. 47/2002 Sb., o podpoře malého a středního podnikání. Kromě dvou uvedených segmentů jsme zavedli ještě jeden vlastní, a to tzv. velké podniky (od 250 do 1 000 zaměstnanců). V období růstu české ekonomiky totiž expandovaly také české firmy, které nabíraly nové pracovníky (nakupovaly nové softwarové licence ERP systémů), a přerostly tak segment středně velkých podniků. Celkem tedy sledujeme a měříme tři tržní segmenty all-in-one ERP systémů. Odhady nečiníme pouze u mikrofirem (do deseti pracovníků), které s ERP systémy obvykle nepracují a svou podnikovou agendu vedou buď ve vlastním ekonomickém systému, nebo celý proces odsunují na specializovaný podnikatelský subjekt (účetní firma). Implementace ERP systémů v podnicích nad tisíc zaměstnanců sice sledujeme, ale neodhadujeme jejich podíly. ERP systém ve firmě s například 1 001 pracovníkem nelze totiž poměřovat s referencí v korporaci, která zaměstnává několik tisíc, nebo dokonce desítky tisíc lidí. Dočkáme se stagnace?Nyní se podívejme na hlavní výsledky z aktuálního výzkumu a porovnejme je s předchozími lety. Podle výzkumu CVIS se do roku 2010 v České republice realizovalo 23 329 implementačních projektů, které se týkaly osmdesáti různých ERP řešení. All-in-one systémy přitom představují přibližně dvě třetiny celkové nabídky. Z hlediska realizovaných projektů pak reprezentují zhruba 82 procent českého ERP trhu. Tyto poměry se přitom dlouhodobě nijak zásadně nemění. Vezmeme-li v potaz statistickou chybu způsobenou vícečetnými referencemi, reimplementacemi, chybami respondentů a několika ERP řešeními, u nichž se nám nedaří systematicky sledovat vývoj zákazníků, pak můžeme konstatovat, že v období hospodářského boomu dosahovaly přírůstky trhu více jak dvanáct procent. V roce 2008, kdy začala hospodářská recese, klesl přírůstek trhu na šest procent, což zhruba odpovídá situaci v roce 2005. V roce 2009, kdy je patrné mírné oživení ekonomiky, dosáhl přírůstek trhu více jak osmi a půl procenta. V roce 2010 pak trh zaznamenal nejnižší nárůst za posledních pět let, a to ve výši necelých čtyř procent. Naše dlouhodobé analýzy přitom ukazují, že významná většina českých firem pravděpodobně žádný ERP systém neužívá. To je samozřejmě paradox celého vývoje, neboť implementačních projektů meziročně ubylo a obrovský potenciál trhu se tak naplňuje pomaleji, než by bylo z hlediska podpory výkonnosti podniků žádoucí. Pro dokreslení celého stavu uveďme výsledky posledního šetření Českého statistického úřadu z roku 2010. Ty říkají, že ERP systém používá pouze 20,7 procent podniků ze zkoumaného vzorku 40 792 organizací všech velikostí. Od předchozího výzkumu vzrostl tento podíl o 6,8 procenta. Z 32 429 malých firem používá ERP systém pouze 13,2 procent podniků a z 6 830 středně velkých firem je to jen 44,6 procenta organizací. Výzkum dále ukazuje, že existuje dokonce 27,3 procenta velkých podniků, které žádným ERP systémem nedisponují a procesy zřejmě řídí více neintegrovanými aplikacemi. Tržní podíly: All-in-One ERP systémy v segmentu středních firem podle počtu implementacíHlavní příčiny zpomalení růstuZa hlavní problém českého trhu považujeme nevhodně nastavenou strategii dodavatelů, popřípadě jejich schopnost uřídit svou partnerskou síť. Dodavatelské firmy nedokážou vyhledávat a efektivně realizovat obchodní případy a uspokojovat zákazníky tak, aby rostla jejich ochota průběžně investovat do rozvoje podnikových aplikací. Netýká se to samozřejmě všech dodavatelů stejně, někteří to umějí lépe, jiní hůře. Agregovaná nabídka má však bezesporu „výrazné rezervy“. Hlavní příčinou tohoto stavu je přílišná roztříštěnost českého trhu. Působí na něm stovky výrobců ERP systémů i jiných podnikových aplikací, tisíce implementačních partnerů a prodejců. Zatímco ve světě už řadu let probíhá konsolidace trhu, na domácí půdě se akvizic realizovalo jen velmi málo. To se samozřejmě projevuje ve vysokých nákladech, respektive minimálních úsporách z rozsahu. Tvrdá konkurence zároveň nutí jednotlivé dodavatele držet ceny produktů a služeb co nejníže. Vlastníci IT firem pak nejsou schopni (často i ochotni) vracet do svých podniků odpovídající investiční prostředky, zejména do oblasti obchodu, marketingu a vzdělávání zaměstnanců. Limitujícím faktorem jsou rovněž nedostatečné informace a znalosti na straně uživatelských organizací. Podniky, zejména malé a střední, neumějí efektivně investovat do IS/ICT a správně je řídit po celou dobu jejich životního cyklu. To se týká především aplikací, které podporují hodnototvorný proces podniku a rozhodování na všech úrovních firmy. Malé podniky šetříFirmy od deseti do 49 zaměstnanců nejčastěji pořizují ERP systém Helios Orange, který na trh dodává Asseco Solutions. Celkově pak na konci roku 2010 používalo produkty značky Helios (Orange a Green) téměř tři tisíce malých organizací. K úspěšným ERP systémům v tomto segmentu dále patří systémy G2, G3 a G4 od společnosti Abra Software, Altus Vario od Altus Software a Byznys ERP, který vyvíjí společnost J.K.R. Altus Vario se prosazuje zejména velmi nízkou cenou. Na složitější projekty, zejména ve výrobních podnicích, však již nestačí. Zde se uplatňuje systém Byznys ERP, který rovněž nepatří mezi drahé aplikace. Jeho funkční a technologická vyspělost je však pro malé podniky se složitějšími procesy dostačující. Podobně jsou na tom systémy Abra G3–G4 a Helios Orange. Silnou pozici má v malých firmách také společnost Ortex se systémem Orsoft, jemuž ale meziročně přibývá velmi málo nových zákazníků. Dále jsou to informační systémy K2 od společnosti K2 atmitec a QI, který vyvíjí společnost DC Concept a distribuuje výhradně partnerská síť. Světové ERP systémy, které se v tomto segmentu uplatňovaly v minulých letech, pomalu vyklízejí pozice. Jejich cena, ať už hovoříme o licencích, implementaci nebo servisním poplatku, je příliš vysoká, zvláště v situaci, kdy mnoho malých podniků preferuje co nejlevnější řešení. Část z nich se uchyluje k ekonomickým informačním systémům typu Money S3, Premier nebo Pohoda, což má rovněž nemalý vliv na nižší růst ERP trhu v roce 2010. Za zmínku jistě stojí i segment mikrofirem do deseti zaměstnanců, který jinak podrobně nezkoumáme a neměříme. Zatímco ekonomické systémy pronikají stále více do malých podniků, některé ERP systémy naopak nacházejí uplatnění v mikrofirmách. Jde například o Money S4, který společnost Cígler Software uvedla na trh v říjnu 2009. Implementace Money S4 a S5 také postupně nahrazují instalovanou bázi ekonomického systému Money S3. Společnost Cígler Software převedla na Money S4 více jak dvě stě stávajících zákazníků, Money S5 si pořídilo sto společností původně užívajících „estrojku“. Tržní podíly: All-in-One ERP systémy v segmentu firem od 250 do 1000 zaměstnanců
|