Přihlášení ERP news



Přihlaste se k odběru newsletteru ERP news, ve kterém pravidelně rozesíláme ty nejzajímavější články ze světa ERP.



Partneři webu

Věčně nespokojený zákazník

Čtvrtek, 26 Březen 2009 09:40

Úvaha nad ERP systémy ve finančních institucích

ERP ve finančních institucích

Vzpomínám si, jak jsem se před mnoha lety setkal s kamarádem pracujícím v bance a ptal jsem se ho, co dělá. Říkal: „Je to jak za krále Klacka. Hromady papírů, pořád něco přepisujeme a opravujeme. Loni jsme zavedli nový produkt a spolu s tím samozřejmě přibyla spousta nových formulářů a administrativy. Jinde mají už écéčka (sálové počítače z konce minulého století), my ale místo toho přibíráme nové lidi, abychom vše stíhali.“
Když jsem s ním mluvil po pár letech, vypadal na zhroucení. „Co se ti stalo?“ ptal jsem se tušíc životní tragedii. „Ani se neptej,“ zněla odevzdaná odpověď, „zavádíme nový počítačový systém, který stále testujeme a paralelně ještě vše vedeme v papírové podobě – je toho strašně moc. Už to trvá několik měsíců, konec v nedohlednu a místo slibovaného ulehčení odcházíme z práce za tmy. Že jsme se do toho vůbec pouštěli!“
Za dalších pár měsíců zvoní v noci telefon a ozývá se vítězoslavný hlas zřejmě oslavujícího kamaráda: „Tak jsme to dnes nasadili do ostrého provozu. Je to super. Brigádníky už nepotřebujeme! “ obtížně artikuloval. „A už žádné papíry! Teď si konečně odpočinu!“ Jeho optimismus však vyprchal stejně rychle jako hladina alkoholu v krvi. Příště mi už zase líčil, jak ten systém nedělá vše, co by potřeboval, že se pořád něco upravuje a dodělává, a k tomu několikrát ročně vznikají nové a nové produkty. To co dřív trvalo rok, se teď musí stihnout za pár měsíců a v méně lidech...

„Všeřešící“ ERP?

Už víte, o jakém systému můj kamarád mluvil? Ano, je to ERP systém, který dnes zastřešuje prakticky všechny hlavní činnosti organizace – finance, účetnictví, dodavatelské řetězce, CRM, řízení lidských zdrojů atd. Tyto systémy v době masivního nasazování osobních počítačů zprvu vznikaly jako malé ostrůvky v moři procesů automatizující jednotlivé činnosti. Postupně prorůstaly do tzv. produkčních systémů řešících agendy jednotlivých oddělení. Potřeba integrovat tyto systémy pak vedla ke vzniku komplexích ERP systémů, jejichž ambicí je stát se jedinou „všeřešící“ aplikací v rámci dané organizace.
Průkopníkem této myšlenky jsou především velké podniky v čele s finančními institucemi a bankami. Důvodem je vysoká míra standardizace a unifikace procesů v institucích s podobnými produkty, vysoké nároky na bezpečnost, spolehlivost, dostupnost a samozřejmě snaha po co nejvyšší míře efektivity. Tento fakt výrazně ovlivňuje i vysoká míra regulace – velké množství povinných výkazů pro ČNB, MF, ČSÚ a další profesní kontrolní orgány (např. burzovní inspekce), které tak přesně vymezují minimální rámec sledovaných údajů a vedou tím ke sjednocování již tak podobných procesů. Typickou vlastností těchto systémů je pak jejich poměrně velká složitost vyžadující jak kvalifikované uživatele, tak i rozsáhlé znalosti a zkušenosti této problematiky na straně dodavatelů.

Skládačka, nebo individuální přístup?

Řada tuzemských i zahraničních dodavatelů ERP systémů se v současnosti soustředí na tvorbu „skládaček“. Ne, nejde o dětské stavebnice, jde o modulární integrované komponentní systémy, z kterých lze složit podle zaměření a produktové škály jednotlivých institucí ERP řešení na míru.
Věříte však sloganům, že sebekomplexnější modulární systém bude jednou pro vždy pokrývat všechny vaše potřeby? Nevěříte? Ani se nedivím, takový systém totiž nemůže existovat, neboť rozvoj nových a nových potřeb uživatelů je tak různorodý a rychlý, že žádný univerzální systém nemůže tyto potřeby řešit. Z tohoto důvodu mnohé velké i menší banky a finanční instituce v Česku postupně přestávají opěvovat světoznámá univerzální řešení a začínají dávat přednost systémům, které sice vycházející z obecných univerzálních ERP řešení, ale jsou dodávány opravdu na míru, tj. s velkou mírou přidaného individuálního vývoje. Takovéto řešení je budováno na stabilních a osvědčených základech obecného systému, ale navíc je výrazně rozšířeno o podporu rychle se rozvíjejících individuálních požadavků. Tlak na potřebu odlišností, osobního přístupu a přínosu něčeho nového vychází z tvrdého konkurenčního boje o klienty, jimž je třeba stále nabízet něco nového, technologicky zajímavého, individuálně cíleného, a to za co nejmenších nákladů a s co největší automatizací.

Tuzemsko versus zahraničí

Srovnáváme-li požadavky klientů na dodavatele ERP systémů v České republice a v zahraničí, je možno pozorovat mnoho rozdílů. Zjednodušeně řečeno – zahraniční banky často předpokládají, že řešení od velkých světových dodavatelů bude splňovat všechny základní všeobecně známé požadavky, a navíc jim velká značka zaručí stabilitu dodavatele. Chtějí mít totiž jistotu, že až na trhu bude standardní něco nového, dostanou to v rámci nových verzí systémů také. Oproti tomu tuzemští zákazníci mnohdy přímo bojují se svými zahraničními vlastníky, aby nebyli nuceni používat korporátní či jiný „všesvětový software“, a mohli tak i nadále uplatňovat svoji, Čechům tak vlastní, invenci a kreativitu prostřednictvím mnohem propracovanějšího individualizovaného řešení, které jim umožňuje stálý rozvoj a rychlé přizpůsobování se novým podmínkám na trhu i za cenu onoho pocitu mého kamaráda, že to nikdy neskončí.

Dnes a zítra

Jako tuzemský dodavatel ERP systémů mnoha finančním institucím v poslední době pozorujeme vedle snahy zefektivnit co nejvíce vlastní procesy (důsledek strašáka finanční krize), vymyslet a nabídnout atraktivní produkty pro klienty a uspokojit požadavky evropských komisí a výborů v oblastech regulací (například zavedení nové směrnice MIFID), především tendenci k účinnějšímu a důkladnějšímu řízení rizik a integraci nástrojů pro jejich kontrolu do všech komponent ERP systémů jako jejich aktivních prvků efektivně předcházejících případným problémům. Dá se však očekávat, že tento trend vyvolaný příkladem hypotečních úvěrů v USA bude brzy saturován a vystřídán opět snahou přijít s něčím novým a ve spolupráci s flexibilním IT dodavatelem a novými technologiemi nový produkt co nejrychleji, nejefektivněji a pokud možno plně automatizovaně nabízet klientům.
A co dělá můj kamarád? Nedávno změnil zaměstnání a přešel do jiné banky. Chvilku byl nadšen tím, jak komplexní ERP systém používají, ale již za pár týdnů s nostalgií vzpomínal: „Ten nový systém sice dělá mnoho věcí lépe, ale nevěřil bys, že to, co jsme měli dříve automatizované a šité na míru, teď zase děláme na koleně…“ No, je to typický Čech: věčně nespokojený!

Tomáš Rubač, Roman Havlík
Autoři působí ve společnosti Arbes Technologies na pozicích senior analyst a financial systems division director.
 
další články o ERP

Na co se zaměřit při výběru ERP?

 

Výmluvy, proč nový ERP "nefunguje"

 

Proč neodkládat inovaci ERP