Přihlášení ERP news
SystemOnline.cz
Partneři webu
- Centrum pro výzkum informačních systémů
- CVIS Consulting
- Komplexní informační systém K2
pro management podniků
Co dělat, když dodávka „ERP“ už nestačí |
Středa, 15 Květen 2019 09:34 | ||
Výrobní firmy potřebují informační systém schopný podpořit všechny důležité procesy, které u nich probíhají. Kromě běžných ekonomických agend je to plánování podnikových zdrojů (ERP), personální práce (HR), komunikace se zákazníky a partnery (CRM), zákaznická konfigurace objednávaných výrobků, pokročilé plánování výroby (APS), projektové řízení, sledování životního cyklu výrobků (PLM), tvorba norem, sledování docházky, práce s dokumenty (DMS), Business Intelligence (BI), elektronická výměna informací s okolím (EDI), často e-shop, helpdesk a další. Vyžaduje se vzdálený přístup k systému a možnost práce přes mobilní zařízení. Podnikový software musí fungovat také jako integrační platforma, aby k němu bylo možné napojovat další aplikace, jako jsou např. systémy CAD/CAM apod. Stále častější jsou požadavky na komunikaci systému přímo s výrobními zařízeními, jako jsou např. váhy nebo jednotlivé stroje či výrobní linky. Informační systémy, které jsou dnes k dispozici na našem trhu, zpravidla větší nebo menší část výše uvedených funkčností obsahují. Jedná se tedy o komplexní systémy, takže jejich označování zkratkou ERP je nepřesné až dehonestující. Důležitá změna nastává dnes také v chování zákazníků. Naši zákazníci od nás již nechtějí dodávku ERP, nechtějí od nás ani komplexní informační systém. Oni po nás chtějí „dodávku řešení jejich problémů". Předpokládají, že k nim na implementaci pošleme odborníky znalé jejich procesů, kteří jsou schopni jim pomoci tyto procesy správně nastavit a pak teprve zavádět informační systém. Problém bývá s tím, že zákazník považuje práce spojené se správným nastavením procesů za bezplatnou součást dodávky informačního systému. Jako samozřejmost dnes uživatelé také vnímají kvalitní podporu, kterou jim implementační partner trvale poskytuje při provozu informačního systému. Součástí této podpory je i rychlé přizpůsobování informačního systému změnám, které u zákazníka nastávají a dotýkají se procesů systémem podporovaných. Zásadní otázkou pro výrobce i dodavatele IS je, jak pokrýt tak obrovský rozsah požadavků na komplexnost systému a souvisejících služeb. IT firmy se s tím vyrovnávají různým způsobem. Bohaté firmy na to jdou, jak se říká, „hrubou silou". Pak jsou ale společnosti, mezi ně se řadíme i my, které situaci řeší jinak. Tito výrobci dávno opustili myšlenku, že by se potřebný rozsah znalostí a dovedností vešel do hlavy jednoho člověka (Jára Cimrman byl bohužel jen vzácná výjimka). Dokonce na to nestačí ani hlavy odborníků v rámci jedné firmy. Proto vznikl koncept, který má v zásadě tři hlavní části:
Kombinace těchto tří částí uvedeného konceptu (pokud jsou v praxi smysluplně naplněny) zákazníkům zaručuje, že dostanou přesně to, co chtějí, tedy dostatečně komplexní systém a k němu kvalitní poradenské služby, které jim pomohou řešit všechny jejich problémy spojené s řízením firmy. Dodavatel bude navíc schopen flexibilně reagovat na jejich měnící se potřeby.
|