E LINKX
IT Systems - předplatné

Přihlášení ERP News



Tematické seriály

Nové!

GDPR

General Data Protection Regulation zásadně mění zpracování osobních údajů a zavádí nové povinnosti...

články >>

Nové!

Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se

Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...

články >>

Nové!

Industry 4.0

Průmysl 4.0

Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?

články >>

Trendy v CRM

Systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) prochází v posledních letech výraznou změnou. Zatímco dříve...

články >>

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 

BERGHOF

Partneři webu

Vývoj a perspektiva cloudových informačních systémů

Pondělí, 21 Červenec 2014 11:57

ARC ConsultingCloudové podnikové informační systémy jsou již několik let populárním tématem a je těžké si představit, že v rámci odborné veřejnosti by se našel ještě někdo, kdo zůstal tématem doposud nedotčen. Podobně jako u jiných technologických vln je ale potřeba rozlišit propagační materiály, jejichž účelem je přesvědčit a prodat, od reálného jádra a vlastností cloudových systémů. Přehnané iluze a očekávání v oblasti cloudových systémů a následná deziluze a zklamání jsou medvědí službou tomuto konceptu dodávky softwaru. V důsledku pak zastiňují vlastnosti, které jsou pro správné zákazníky užitečné, a v jejichž případě má cloud smysl.

Cloud/SaaS systémy běží na vzdálené infrastruktuře poskytovatele a přístup k nim je nabízen jako služba za pravidelné poplatky (měsíční/týdenní – dle obchodní politiky poskytovatele).
On-premise je klasický model provozování podnikového softwaru, kdy jsou od dodavatele nakoupeny licence k systému a o provoz se obvykle stará zákazník sám svými silami.

Pohled na trh

Podle volně dostupných dat od Gartneru prošel již celkový trh s podnikovými informačními systémy svojí hlavní růstovou fází a podle dat publikovaných pro rok 2012 se držel na vlažném růstu kolem 2,2 procenta v tržbách. V rámci tohoto trhu ovšem probíhá pozvolné přeskupování mezi klasickými hráči typu SAP, Oracle a Microsoft ve prospěch menších hráčů spojených s cloudovými informačními systémy. Mezi roky 2013 až 2017 se očekává zrychlující růst tržeb cloudových podnikových informačních systémů z dvanácti procent v roce 2013 na sedmnáct procent v roce 2017.

Tento proces zahrnuje:

  • Vnitřní kanibalizaci, kdy jsou u některých zákazníků nahrazovány on-premise systémy cloudovým řešením.
  • Přírůstek nových zákazníků pro cloudová řešení, který je výrazně vyšší než u on-premise řešení. Jsou oslovováni zákazníci, pro které nebyla on-premise varianta vhodná, zvláště pak střední a malé firmy. Cloudový systém vyhovuje lépe jejich potřebám, protože poskytuje vysoký standard, ale zároveň nezatěžuje společnost vývojem. Ta se tak může zaměřit na svůj business.

Dle odhadů se nové implementace SaaS v roce 2014 budou nejvíce soustředit do oblastí CRM (růst o 44 %), Groupware (68 %), Supply chain management (23 %) nebo Project portfolio management (32 %). Nejnižší růst se pro rok 2014 čeká u podskupiny služeb zaměřených na nahrazení klasických kancelářských balíků typu MS Office (4% růst). V rámci pod-segmentu SaaS nejrychleji rostli poskytovatelé uvedení v tabulce.

Procentuální růst příjmů v roce 2012 Absolutní růst příjmů v roce 2012
1 Workday 114,7 % 88,6 M $ –> 190,3 M $
2 OnDemand 61,5 % 58,4 M $ –> 94,3 M $
3 WorkForce 39,8 % 11,4 M $ –> 16,5 M $
4 NetSuite 34,0 % 139,7 M $ –> 187,5 M $

Čtveřice nejrychleji rostoucích firem dle příjmů v segmentu podnikových systémů za 2012 (zdroj Forbes.com, 2013)

Přestože jsou sledovány v rámci jednoho segmentu trhu, je primární zaměření produktů uvedených firem odlišné. On Demand a WorkForce se zaměřují na HCM (rozvoj lidských zdrojů, nábor zaměstnanců, výkon pracovníků, atd.). Workday a NetSuite nabízí podporu širší agendy zejména v oblasti financí. Rozdíl mezi Workday a NetSuite pak spočívá mimo jiné v historii. Workday začínal jako úzce zaměřený systém specializující se na HCM (viz název) s pozdějším rozšířením do oblasti financí. Počátky systému NetSuite jsou naopak v oblasti financí, CRM a řízení objednávek s tím, že podpora agendy lidských zdrojů byla přidána později akvizicí a zakomponováním HCM systému Tribe HR.

Ze čtveřice nejrychleji rostoucích firem v oblasti podnikových systémů (zároveň i pod-segmentu SaaS) je systém NetSuite pravděpodobně nejblíže obecné představě o očekávaném souboru funkcí obvyklých u klasických on-premise ERP systémů.

Kdo si pořizuje SaaS informační systém

Velké firmy se otázkou informačních systémů typu ERP začaly zabývat před 25 lety, respektive dříve pod jiným označením. Trend byl již od dob sálových počítačů jasný: od velkých společností ke stále menším a menším. To bylo umožněno jak posuny v dostupnosti technologie, tak obchodních modelů. V roce 2014 je okruh největších firem dávno vyčerpán (nepočítáme-li implementace v rozvojových zemích). SaaS řešení míří primárně na malé a střední firmy, případně pro správu doplňkových agend, které nebyly řešeny ve stávajícím firemní ERP, anebo byly řešeny neuspokojivě.

Mezinárodní řešení s lokálním nastavením

Dalším aspektem pořízení SaaS je možnost kombinace lokálních specifikací v mezinárodních společnostech. Cloudový systém často nabízí základní funkcionalitu v rámci modulů, které se dají doplnit lokálním nastavením v kombinaci s partnery z daných zemí. Požadovanou hloubku tedy řešení dodávají lokální partneři, kteří pomáhají nastavit účetnictví podle českých zákonů, vytváří integrace typické pro české prostředí, jako práce s měnovými kurzy z ČNB či daty z rejstříku ARES. Takto definované řešení je často nejvhodnějším pro malé a střední firmy s mezinárodním působením a zastoupením. Výhodu v tomto ohledu má systém NetSuite, který podporuje češtinu jako jeden z jazyků, umožňuje synchronizaci více standardů účetnictví (podle lokálních zákonů), včetně konsolidace při účetních uzávěrkách.

Budoucnost

Systémy typu SaaS budou nadále zvyšovat svůj tržní podíl právě na úkor on-premise ERP systémů. Dělicí zlom se bude pohybovat mezi agendami, které mají vysokou podobnost napříč firmami a odvětvími, a těmi, které jsou specifické buď pro firmu, konkrétní odvětví nebo pro firmy s komplexní IT infrastrukturou. Cloudová řešení s rozšiřující se komunitou partnerů navíc budou dále zvyšovat kvalitu lokálních řešení, a umožní tak práci jak v národním, tak mezinárodním měřítku.

V souvislosti s tímto růstem se ovšem kritické hlasy zamýšlejí nad tím, zda firmy ze segmentu SaaS nepřijmou nepružné praktiky svých starších a mohutnějších souputníků z oblasti on-premise ERP systémů. Pokud díky svému úspěchu získají časem příliš velký podíl na trhu, problémem by opravdu mohlo být ono pomyslné usnutí na vavřínech.

Autoři článku jsou konzultanti společnosti ARC Consulting s.r.o., která je dodavatelem cloudového informačního systému NetSuite.

Zdroj: www.forbes.com/sites/louiscolumbus/2013/05/12/2013-erp-market-share-update-sap-solidifies-market-leadership

Jaroslav Kalina, Jiří Moudrý


Poslat na email Tisk Přidat mezi oblíbené TwitterFacebook googleLinkujGoogle BuzzTip redakci
 
další články o ERP

Automatizace procesů v ERP

 

Kritická místa ERP projektů

 

Digitální transformace a ERP