E LINKX
Helios
ZWsoft
Soutěž - SDD a USB flashdisky Kingston

Přihlášení ERP News



Tematické seriály

Nové!

GDPR

General Data Protection Regulation zásadně mění zpracování osobních údajů a zavádí nové povinnosti...

články >>

Nové!

Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se

Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...

články >>

Nové!

Industry 4.0

Průmysl 4.0

Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?

články >>

Trendy v CRM

Systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) prochází v posledních letech výraznou změnou. Zatímco dříve...

články >>

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 

BERGHOF

Partneři webu

Při výběru ERP systému nedělejte kompromisy

Pondělí, 16 Listopad 2020 09:44

KVADOSDlouhá léta řídím firmu, která vyvíjí ERP systémy. Na tomto trhu se pohybuji téměř 30 let, proto si dovolím vyjádřit svůj názor na vývoj a stav ERP trhu v tuzemsku a připojit několik rad a pohledů s výběrem.

Krátce po revoluci došlo ke vzniku nejrůznějších podniků, které intenzivně hledaly systém pro evidenci účetnictví, skladů a řízení výroby. Nabídka ze zahraničí nebyla příliš velká, a tak došlo ke vzniku až stovek informačních systémů, řada z nich i ERP. Tato situace zde přetrvává i po 30 letech, i když v poslední době dochází k postupné konsolidaci firem. Trend ve vývoji informačních systémů tak dále pokračuje ‒ řada výrobců se časem stane implementátory úspěšnějších systémů nebo se specializují na konkrétní agendy.

Ohlédnutí do historie je podle mě důležité pro zákazníky, kteří dnes řeší výběr vhodného ERP. Jaká jsou doporučení pro výběr informačního systému? Jde o to, systematicky a dobře si definovat tyto klíčové parametry a nedělat kompromisy.

Velikost

Zvolte si ERP, které odpovídá velikosti firmy. Někdy je až s podivem, jak velké firmy stále využívají software, který je primárně určen pro jinou kategorii velikosti. To pak způsobuje značnou neefektivitu v procesech a tlak na dodavatele na zakázkový vývoj. Ale k tomu se ještě vrátíme. Pečlivě se věnujte existujícím referencím, abyste věděli, kdo je typickým klientem daného dodavatele. Například z pohledu velikosti (počtu uživatelů, obratu, počtu prodávaného sortimentu), ale také složitosti procesů a specifik.

Oborovost

Existují systémy, které jsou již oborově přizpůsobené pro daný segment. ERP pro výrobní společnosti mají jiné vlastnosti než systémy určené pro společnosti obchodní. Ty jsou ještě specifické pro maloobchodní nebo velkoobchodní firmy. Dále to může být segment služeb, ale také podobory, jako jsou elektronika, potraviny, drogerie, oblečení apod.

Územní pokrytí

Plánujete expandovat své pobočky do zahraničí? Pak je asi vhodné zvolit mezinárodní software s touto podporou. Většina tuzemských ERP tuto podporu nenabízí. Řada z nich má přesah na Slovensko, někteří z nich i do Polska. Fakticky neznám úspěšného tuzemského producenta ERP s větším zahraničním přesahem. Výlety za hranice většinou vygenerovaly ztráty a zklamání.

Customizace

Dalším parametrem, rizikem a nebezpečím je touha po velké customizaci standardních ERP. Je nutné si uvědomit, že u ERP se skutečně jedná o standardizaci procesů, je to jejich největší přidaná hodnota. Pokud se tedy realizují úpravy, doporučuji je realizovat ve standardu s možností parametrizace, aby nevznikaly speciální moduly pro konkrétního zákazníka. Proč? Protože tímto vzniká dlouhodobý problém pro obě strany, jak výrobce nebo implementátora, tak zákazníka. V podstatě se vytváří past a brzda pro další rozvoj, přicházejí vyšší legislativní nebo technologické verze a zákazník je zavázán té verzi, kde má své zákaznické úpravy.

Také bych chtěl varovat před přílišnou snahou přenést dosavadní specifika a evidence do nového řešení. Je skutečně způsob, jakým jste procesy a evidence řešili dodnes, ten nejlepší pro nový systém? Nedefinujte, jak chcete dané věci řešit pomocí aktuálních agend, ale nechte si nabídnout od dodavatele jeho doporučení. Možná budete překvapeni, že existují lepší řešení a vyhnete se drahým a neefektivním úpravám.

Pokud jsou zákaznické úpravy větší, je vhodné propojit ERP systém se specializovaným řešením pro danou oblast, ať se jedná např. o CRM, WMS nebo procesní agendy apod. Zákazník vždy získá rozsáhlejší funkčnost, zkušenosti a znalosti širšího trhu. Nenechte svého dodavatele upravit standardní řešení, které bude sice odpovídat vašim aktuálním potřebám, ale už nezohlední zkušenosti ostatních. Řada výrobců a implementátorů na tyto situace stále naráží – snaží se vyhovět zákazníkovi a následně má vidinu dodání i jiným klientům. Realitou je však koule na noze pro obě strany. Rizikem je integrace, která není ani snadná, ani levná. Ale pokud využijete již definované standardy pro integraci, jako například udržované API (ideálně založené na WebService technologii) nebo u větších integrací pak nástroje jako Service Bus, je to vždy lepší řešení než složitý zákaznický vývoj pro jednoho zákazníka.

Co poradit závěrem? Mnohdy důležitější než konkrétní řešení je kvalita implementace, zkušenosti týmu a kvalita projektového řízení. A s tím jdou ruku v ruce i termíny pro nasazení, kdy zákazník tak dlouho vybírá, že už mu nezbývá čas na kvalitní implementaci. To je asi největší společný bod u řady projektů, se kterými jsem se setkal. Vše složité a koncepční chce čas. Kvalitní implementační analýzy jsou základním předpokladem úspěchu. Nechte si od implementátora předložit tyto dokumenty z předešlých projektů, nechte si představit konkrétního projektového manažera, jeho projektové zkušenosti, ukázky projektové evidence, nástroje, které pro řízení používá, jeho certifikace a znalost metodiky, a vše si osobně ověřte u referenčních zakázek.

Přeji úspěšný výběr a kvalitního partnera, protože implementací proces nekončí, ale začíná.

Miroslav Hampl Miroslav Hampl
Autor článku je generálním ředitelem společnosti KVADOS.
 
další články o ERP

Automatizace procesů v ERP

 

Kritická místa ERP projektů

 

Digitální transformace a ERP