Přihlášení ERP news
Partneři webu
- Centrum pro výzkum informačních systémů
- CVIS Consulting
- Komplexní informační systém K2
pro management podniků
IT pomocník pro výrobu |
Čtvrtek, 16 Srpen 2012 11:28 |
Potřebuje totiž každodenní přehledy o stavu zakázek se zvýrazněním těch problematických. Na základě těchto přehledů pak manažer může včas rozhodnout o příslušných opatřeních.Dalším velkým přínosem fungujícího informačního systému, tentokrát především pro střední management, je omezení nutnosti fyzicky kontrolovat své podřízené. Tím máme na mysli především THP pracovníky. Ke kontrole jejich práce slouží managementu především workflow, jehož prostřednictvím může vedoucí kdykoli vidět, zda jsou úkoly plněny včas. Aby operativa nebyla standardemAby byla práce dělníků ve výrobě, tzv. jednicových pracovníků, skutečně efektivní, je třeba jim ji dobře naplánovat. Je nutné, aby plánování bylo prováděno s dostatečným předstihem, neřešit je ad hoc, aby se operativa nestala standardem. Při pečlivém a včasném plánování se totiž dají velmi dobře eliminovat zbytečné obslužné časy, které v důsledku způsobují prostoje jednicových pracovníků, a někdy i provozně mnohem dražšího strojního vybavení. Je obecně známo, že na úrovni zlepšování technologií je možné ušetřit minuty, zatímco na úrovni organizace práce se spoří hodiny. Výkazy práce jsou proto velmi oblíbenou funkcionalitou v modulu Řízení výroby. Mohou fungovat například na základě čárových kódů a provádějí se v ideálním případě v reálném čase. To znamená, že ve chvíli, kdy pracovník dokončí některý úkon, načte svou identifikační kartu s čárovým kódem (nebo čipem apod.) a současně zadá kód zakázky. Systém tak on-line eviduje postup práce na ní. Ačkoli opravdu neexistuje podnik, kde by zaměstnanci nedokázali takto svoji práci evidovat, bývá zpočátku velmi často problém přesvědčit o tom vedení firem. Bojí se, že to lidi nezvládnou nebo že proti tomu budou protestovat. Po zhruba dvouměsíčním provozu však už ani dělníci ani management nevědí, že to kdysi dělali jinak… Sumarizované informacePři správném fungování informačního systému dostává top management veškeré důležité informace, například ekonomické uzávěrky v sumarizované formě, a to se zpožděním maximálně v řádu jednotek dnů. Navíc pokud chce manažer vidět dílčí údaje, může se na ně kdykoli podívat a tak zkontrolovat tvrzení podřízených. Vyměnit lidiJestliže jsme ukázali, jak využívání informačního systému vypadat nemá, podívejme se nyní na příklad, jak by určitě vypadat mělo. Strojírenská společnost Sanborn z Velkého Meziříčí existuje na trhu již od dvacátých let minulého století. Zabývá se v oblasti strojní výroby snad vším, co je možné. Například opravami turbín, renovací ložisek, strojním obráběním a výrobou ultrafiltračních zařízení a spojovacího materiálu. Od okamžiku nasazení informačního systému si všichni pracovníci velmi dobře uvědomují, k čemu jim slouží. To je především zásluha vedení společnosti, které dokázalo podnítit ostatní pracovníky. Předvýrobní poločasVětšina podniků by chtěla dokonale plánovat výrobu prostřednictvím informačního systému, ale málokterý to skutečně dělá. Mám na mysli jak „klasické“ plánování, tedy vlastní řízení výroby, tak plánování předvýrobních etap, obojí v reálném čase. MetodikOdhlédneme-li od potřeb výrobní firmy obecně k firmám, které chtějí efektivně pracovat s informačním systémem, lze konstatovat, že ve většině případů chybí všem jeden člověk. Metodik. Na našem trhu práce jsou lidé tohoto zaměření dosud poměrně vzácní a vedení mnoha firem si zároveň často neuvědomuje, proč by se někomu za tuto činnost mělo platit. Velmi často jsou za metodiky považováni lidé, kteří mají ve firmě na starosti ISO. Případně je metodik zaměňován se správcem systému (ačkoli obojí může dělat stejný člověk). Obojí je však omyl. Metodik, pokud své práci opravdu rozumí, plní svou roli a dokáže definovat, co přesně, jak a kdy má systém splňovat, může firmě ušetřit nezanedbatelné množství peněz. Proto by metodik měl mít ve firmě pravomoci alespoň na úrovni středního managementu. Metodik dokáže uhasit požár dřív, než se opravdu rozhoří. Proto platí rčení: správně funguje ten podnik, kde to vypadá, že se metodik nudí. Jan Mlejnský
|