Přestože má vyžívání CRM systémů pro řízení vztahů se zákazníky stále větší penetraci, podniky často díky jejich nedokonalé integraci s využívanými ERP systémy jen velmi málo vidí do dalších procesů, jako jsou například dodávky, servis či finance. To může vést k rozhodování na základě starých nebo nesprávných informací a místo konkurenční výhody přinést zbytečné zklamání.
Většina současných top CRM systémů, ne-li možná všechny, poskytují komplexní podporu pro prodej. Jedná se však o samostatné aplikace, které je nutné integrovat do využívaných ERP systémů. To přináší vícenáklady, velkou složitost řešení, limity při integraci, riziko nízké kvality dat a často zdlouhavé implementační projekty.
Naopak, pokud zákazník zvolí agilní ERP systém se zabudovaným CRM, nejen že si zkrátí dobu implementace a zjednoduší celé řešení, ale také sníží TCO. A to není vše - integrované CRM má i další výhody:
- Jednotné uživatelské rozhraní - není třeba se přihlašovat do ERP a CRM systému odděleně a hledat na více místech informace pro správná rozhodnutí.
- Uživatel má správné informace v reálném čase - když se nemusí integrovat, pak se data nemusejí synchronizovat.
- Bezproblémové komplexní workflow a transparentnost celého obchodního procesu - od poptávky až po peníze na bankovním účtu.
Zákazníci, kteří používají ERP řešení se zabudovaným CRM, shodně potvrzují, že jim řešení nabízí výraznou úsporu času. Uživatelé systému jsou navíc více motivování data využívat a udržovat informace o potenciálních zákaznících po celý prodejní cyklus.
Klíčem jsou informace
Další důležitou vlastností moderního a agilního CRM je zprostředkování informací. Profesionální obchodníci jsou najímáni na to, co umí nejlépe – na prodej. Proto by měli mít k dispozici takové informace, které potřebují pro efektivní obchodní proces. A to nejlépe na jedno kliknutí. Době rozhraní postaveného na rolích dnes již odzvonilo. Dnes je vyžadované konfigurovatelné rozhraní, díky němuž si mohou uživatelé samostatně zvolit, které informace jsou pro jejich rozhodování a práci důležitá.

Dobrý obchodník musí být mobilní
Pro moderní CRM je nezbytností i podpora mobilních zařízení. Obchodníci jsou často na cestách a hodnotu dat v CRM systému pocítí, když je mohou mít kdykoliv k dispozici - ať již v mobilním telefonu nebo tabletu. Kromě dostupnosti informací o zákaznících, kontaktech a adresách by měli mít možnost přes své mobilní zařízení vložit přímo do aktivity v CRM i informace z právě skončeného jednání. Tato funkcionalita má přínos nejen pro samotného obchodníka, ale i pro obchodního ředitele či management firmy, protože touto formou získají prakticky okamžitě informace o výsledcích jednání. Aplikace by v mobilním zařízení měla pracovat i v offline režimu – i přes rozšíření mobilních sítí je bohužel stále mnoho míst bez pokrytí internetem.

Bezpečnost na prvním místě
U mobilních zařízení se nesmí zapomínat na bezpečnost. Vidina, že ve zcizeném mobilním telefonu má někdo neoprávněný přístup k informacím v podnikovém CRM, může být noční můrou pro obchodní ředitele. Ovšem správně nastavená politika zabezpečení tomuto dokáže předejít. Jednak v mobilním telefonu nebo tabletu se ukládají pouze informace relevantní k danému obchodníkovi a jeho činnosti, tedy ne všechny informace. Zabezpečení mobilních telefonů a tabletů sice ještě navíc znesnadňuje moderní trend BYOD (z anglického "Bring Your Own Device"), ovšem jsou k dispozici techniky DRM, často již zabudované ve vámi používaných nástrojích jako například Exchange.
Pavel Bláhovec ředitel obchodu, IFS Czech |