Přihlášení ERP news



Přihlaste se k odběru newsletteru ERP news, ve kterém pravidelně rozesíláme ty nejzajímavější články ze světa ERP.



IT Systems / ERP systémy

Aktuální číslo časopisu IT Systems Aktuální číslo časopisu příloha #1

Partneři webu

Jak vybrat nový ERP systém? 9 oblastí, které se vyplatí zohlednit

Jak vybrat nový ERP systém?Výběr správného ERP systému je mimořádně důležité rozhodnutí, které naprosto zásadním způsobem ovlivní budoucí prosperitu a růst vaší organizace. Na co se tedy v tomto náročném procesu zaměřit, abyste z relativně bohaté nabídky ERP systémů vybrali nejlepší možné řešení pro vaši společnost?

Jak sestavit zadávací dokumentaci pro výběr ERP systému?

Jak vybrat správné ERP řešení pro váš podnik?Zadávací dokumentace pro výběrové řízení na ERP systém je strategický dokument, který podstatně ovlivňuje celý proces výběru a následnou implementaci. Cílem je definovat, co firma potřebuje, jaké problémy řeší a které funkční oblasti potřebuje od nového ERP pokrýt, bez specifikace technických detailů.

Skutečné online řízení skladu v NUTRENDu prostřednictvím ERP Vision

Nutrend-ERPvision250Snad všechny současné ERP systémy na trhu dnes obsahují skladové hospodářství. Málokterý však umožňuje v pravém slova smyslu řídit sklad. Řízení skladu opravdu není jen o zaznamenání skladového pohybu do centrální evidence... Mnohé firmy, které něco vyrábí nebo něco prodávají, se potýkají s problémem řízení skladů. Problémy bývají různého charakteru. Ať už je to velké množství pohybů, velká rozmanitost zásob či specializované požadavky na sledování sériových čísel, sledování exspirací zboží či hlídání umístění na skladě, vždy to saturuje velké množství lidí a pro firmu je to agenda hodně důležitá.

Tohoto si byla vědoma i společnost NUTREND D.S., a.s. z Olomouce, která před časem implementovala informační systém Vision32. V roce 2012 jsme byli v souvislosti s rozvojem společnosti NUTREND osloveni, zda bychom pomohli realizovat projekt, jehož cílem bylo další zefektivnění činností v expedičním skladu společnosti.

Jak znělo zadání

Úkol byl poměrně komplikovaný z následujících důvodů. Sklady společnosti NUTREND pracují s potravinovými doplňky a jsou tedy pod přísnou kontrolou. Sledují se zde výrobní šarže, exspirace a umístění zboží na skladě kvůli sledování skladovací teploty. Sklad musí být schopen vyexpedovat desítky objednávek denně při zajištění zmíněných kritérií. Nemalým úskalím bylo i to, že celý projekt měl být realizován za provozu a fungovat současně se stávajícím řízením skladu pomocí elektronického skladového hospodářství s offline terminály.

Způsob řešení

Koncept společně navrženého technického řešení:

  1. Byly zavedeny nové on-line mobilní terminály, umožňující trvalé připojení k systému prostřednictvím technologie WIFI sítě.
  2. Skladový personál byl rozdělen do dvou skupin – dispečeři a operátoři.
  3. Byla navržena a připravena sada úloh pro příjem, výdej a přeskladnění zboží.

Princip práce je poměrně jednoduchý. Dispečeři podle přijatých objednávek připravují skladové úlohy (příprava expedice objednávky) do zásobníku úloh. Každá úloha má svou prioritu a zásobník je podle těchto priorit seřazen. Dispečeři mají možnost přiřadit jednotlivé úlohy konkrétním skladníkům. Skladníci podle těchto úloh připravují balíky zboží k expedici. Balíky zboží lze připravovat jak pro jednotlivé velkoodběratele, tak několik malých objednávek sloučit, aby byl optimalizován počet průchodů skladem.

Nutrend-ERPvision02 468

Operátoři primárně pracují s on-line terminálem na jehož displeji si vybírají úlohy k realizaci (úlohu si převezmou k řešení). Úlohy se zobrazují operátorovi dle priorit. Operátor díky tomu přesně ví, co má vydat a nabídne se mu aktuální seznam možných pozic k výdeji. Zboží k výdeji je řazeno tak, aby operátor při výdejích minimalizoval vlastní pohyb po prostorách skladu. Výsledkem je vyskladnění zboží včetně identifikace skladového místa, kontrola správnosti zboží a šarže, vše zaznamenáno pomocí technologie čárových kódů.

Dispečeři mají průběžný přehled o stavu jednotlivých úloh, takže mohou velice pružně reagovat na mimořádné požadavky zákazníků jako je doobjednávání zboží.

Poznatky z praxe

Celý systém se nyní dostává do fáze rutinního provozu a již nyní se dá říci, že přinesl přesnější evidenci o vytížení skladníků. Ti si také mohou pružněji vybrat z dostupnějšího umístění na skladě. V předchozí verzi se totiž stávalo, že ve vyskladňovacích pozicích zůstávalo nevydané zboží a skladníci museli čekat na výdej z méně dostupných pozic ve vyšších patrech.

„Díky přechodu na on-line technologii máme daleko lépe optimalizované zatížení serveru. Dříve trvalo systému desítky vteřin, než proběhla synchronizace terminálu s databází. V tuto dobu docházelo k prostoji obsluhy a navíc k zatížení serveru." říká Vladimír Bílek, IT manažer společnosti NUTREND D.S., a.s. a dodává: „Díky tomu docházelo také k zamknutí výdejek, což pociťovali negativně také ostatní uživatelé této agendy. Nyní je práce daleko plynulejší a to jak pro skladníky, tak i ostatní uživatele. Celý systém je těsně spjat s ekonomickým systémem a navíc přizpůsobován přesně našim potřebám, což konkurenční řešení nenabízelo. Díky použité technologii je navíc potencionál na provoz v cloudu s garancí vysoké dostupnosti."


 

Úspěch implementace ERP systému začíná i končí u lidí

Moderní ERP systémy a možnosti jejich přizpůsobeníPodle posledního výzkumu ČSÚ jsou tuzemské podniky v oblasti používání ERP systémů hluboko pod průměrem zemí EU. ERP systémy využívalo v ČR pouze 29 % všech tázaných podniků, přičemž průměr v EU je 43 %.

Výběr ERP systému včera a dnes: Jak se změnil proces a kritéria

IntemacERP systém je klíčovým nástrojem pro řízení podnikových procesů, který ovlivňuje výkonnost, efektivitu a kon­ku­ren­ce­schop­nost firmy. Výběr ERP systému je proto důležitým a náročným rozhodnutím, které vyžaduje ...

další články o ERP

Na co se zaměřit při výběru ERP?

 

Výmluvy, proč nový ERP "nefunguje"

 

Proč neodkládat inovaci ERP